Uniwersalne Prawo Natury
Georgi Aleksandrow Stankow, Copyright 2009
Źródło: http://www.stankovuniversallaw.com/the-universal-law-of-nature/
Przetłumaczone na język polski przez Piotra Zyśka
Naukowa Definicja
WPROWADZENIE
Konwencjonalna nauka nie odkryła jeszcze
jedynego prawa Natury, za pomocą którego mogą być określone wszystkie naturalne
zjawiska bez wyjątku. Prawo takie powinno być określone mianem „uniwersalnego”.
Na podstawie rzetelnych, zrozumiałych samych przez się naukowych zasad i
faktów, obecny artykuł analizuje, z punktu widzenia metodologii nauki, formalne
teoretyczne kryteria, które prawo naturalne powinno spełniać, ażeby posiadać
status „Prawa Uniwersalnego”.
BIEŻĄCE KONCEPCJE
Niektóre znane prawa naturalne w nauce,
takie jak prawo grawitacji Newtona, określane są jako „uniwersalne”, np.
„uniwersalne prawo grawitacji”. Termin ten sugeruje, że to konkretne prawo
obowiązuje w całym Wszechświecie niezależnie od przestrzeni i czasu, mimo że te
fizyczne wymiary podlegają relatywistycznym zmianom jak określa to teoria
względności (np. w transformacjach Lorentza).
To samo tyczy się wszystkich znanych
fizycznych praw we współczesnej fizyce, włącznie z trzema prawami Newtona
mechaniki klasycznej, prawami Keplera o obrocie planet, rozmaite prawa o
zachowaniu gazów, płynów oraz dźwigni, pierwsze prawo termodynamiki o
zachowaniu energii, drugie prawo termodynamiki o rosnącej entropii, różnorodne
prawa promieniowania, liczne prawa elektrostatyczne, elektrodynamiczne,
elektryczności oraz magnetyzmu (streszczone w czterech równaniach
elektromagnetyzmu Maxwella), prawa teorii falowej, słynne prawo Einsteina o
równoważności masy i energii, równanie falowe Schrödingera mechaniki kwantowej,
i tak dalej. Współczesne podręczniki do fizyki zawierają więcej niż sto
odrębnych praw, wszystkie z nich uważa się, że mają charakter uniwersalny.
Zgodnie z obecną teorią fizyczną, Natura –
a właściwie jedynie nieorganiczna materia fizyczna – wydaje się przestrzegać
rozlicznych praw, które mają charakter uniwersalny, np. są prawdziwe w każdym
miejscu i czasie we Wszechświecie i pracują jednocześnie oraz w perfekcyjnej
harmonii ze sobą, dlatego też ludzki umysł postrzega Naturę jako uporządkowaną
Całość.
Nauka empiryczna, prowadzona jako badania
eksperymentalne, zdaje się potwierdzać powszechną słuszność tych fizycznych
praw bez wyjątku. W tym celu wszystkie fizyczne prawa przedstawione są jako
równania matematyczne. Prawa Natury, wyrażone nie przez środki matematyki, w
kontekście dzisiejszej nauki wydają się nie do pomyślenia. Każde prawdziwe,
naturalne prawo zanim uzyska status uniwersalnego prawa fizycznego, powinno być
empirycznie potwierdzone przez precyzyjny pomiar. Wszystkie pomiary w nauce
oparte są na matematyce, np. jako różne jednostki układu SI, które definiowane
są jako numeryczne zależności w obrębie matematyki, dopiero później otrzymane
są jako matematyczne wyniki z eksperymentalnych pomiarów. Bez możliwości
przedstawienia naturalnego prawa jako równania matematycznego, nie ma
możliwości obiektywnego udowodnienia jego uniwersalnej zasadności w warunkach
eksperymentalnych.
AKTUALNY STAN WIEDZY W NAUCE
Z powyższego opracowania możemy wyciągnąć
wniosek, że termin „Prawo Uniwersalne” powinien być stosowany jedynie do praw,
które mogą być zaprezentowane środkami matematyki i zweryfikowane bez wyjątku w
ciągu badań eksperymentalnych. Jest to jedyny prawdziwy „dowód istnienia”
(Existenzbeweis, Dedekind) „prawa uniwersalnego” w nauce z poznawczego i
epistemologicznego punktu widzenia.
Do tej pory, jedynie znane prawa fizyczne
spełniają kryterium bycia uniwersalnej zasadności w fizycznym wszechświecie i w
tym samym czasie bycia niezależnym od błędnych przekonań ludzkiego myślenia na
indywidualnym i kolektywnym poziomie. Dla przykładu, uniwersalna stała
grawitacji G w prawie grawitacji Newtona, jest prawdziwa w każdym miejscu w
fizycznym Wszechświecie. Grawitacyjne przyspieszenie na Ziemi g, również
podstawowa stała prawa grawitacji Newtona, dotyczy jedynie naszej planety –
dlatego też stała ta nie jest uniwersalna. Prawa fizyczne, które zawierają
takie stałe są prawami lokalnymi i nie są uniwersalne.
Ważne jest, aby zaobserwować, że nauka
odkryła prawa uniwersalne jedynie dla świata fizycznego, definiowanego jako materia
nieożywiona, i poniosła porażkę w ustanowieniu takich praw dla regulacji
materii organicznej. Bionauka i medycyna nadal nie są w stanie w ogóle
sformułować podobnych praw uniwersalnych dla funkcjonowania organizmów
biologicznych, a w szczególności dla organizmu ludzkiego. Jest to dobrze znany
fakt, który dyskredytuje te dyscypliny jako ścisłe studia naukowe.
Rozmaite bionauki, takie jak biologia,
biochemia, genetyka, medycyna – z godnym uwagi wyjątkiem fizjologii, gdzie
potencjały czynnościowe komórek, takich jak neurony i komórki mięśniowe,
opisane są prawami elektromagnetyzmu - są opisowymi, niematematycznymi
dyscyplinami. Jest to podstawowa metodologia nauki, która powinna być
przekonująca dla każdego specjalisty.
Konkluzja ta ma zasadność niezależnie od
faktu, że naukowcy wprowadzili liczne matematyczne modele na rozlicznych polach
bionauki, za pomocą których eksperymentują w przesadny sposób. Aż do teraz,
zawiedli oni w wykazaniu tego, że modele te są uniwersalnie prawdziwe.
Dzisiaj pośród naukowców powszechnym
wrażeniem jest to, że organiczna materia nie podlega podobnym prawom
uniwersalnym jak obserwuje się to dla materii fizycznej. Spostrzeżenie to,
zgodnie z ich przekonaniem, powoduje różnicę między materią organiczną i
materią nieorganiczną.
Niemożność naukowców w ustanowieniu
uniwersalnych praw w materii biologicznej może być spowodowana przez fakt, że:
a) prawa takie nie istnieją albo
b) istnieją, ale są tak skomplikowane, że
są poza poznawczymi zdolnościami śmiertelnych ludzkich umysłów.
Ta ostatnia hipoteza dała życie
religijnemu poglądowi, że istnieją boskie prawa uniwersalne, za pomocą których
Bóg albo wyższa świadomość stworzyła Naturę i Życie na Ziemi i reguluje je w
bezustanny, niewidzialny sposób.
Rozważania te nie biorą pod uwagę faktu,
że nie ma zasadniczej różnicy między materią nieorganiczną, a organiczną.
Biologiczne organizmy składają się w znacznym stopniu z nieorganicznych
związków. Cząsteczki organiczne, takie jak białka, kwasy tłuszczowe i
węglowodany, zawierają dla przykładu jedynie nieorganiczne pierwiastki, dla
których obowiązują powyżej wspomniane fizyczne prawa. Stąd też, powinny one
obowiązywać również dla materii organicznej, w innym przypadku nie będą one
uniwersalne. Ten prosty i zrozumiały sam przez się fakt został rażąco
zlekceważony we współczesnej teorii naukowej.
Rozróżnienie pomiędzy materią
nieorganiczną i organiczną– pomiędzy fizyką i bionauką – jest zatem sztuczne i
wynika wyłącznie ze względów dydaktycznych. Te sztuczne rozdzielenie naukowych
dyscyplin wyłoniło się historycznie wraz z postępem wiedzy naukowej na wielu
polach badań eksperymentalnych w ciągu czterech ostatnich stuleci od czasu
Kartezjusza i Galileusza, którzy stworzyli współczesną naukę (matematyka i
fizyka). Dychotomia ta ma swoje korzenie we współczesnym empiryzmie i przeczy
teoretycznemu wglądowi i przytłaczającym dowodom eksperymentalnym, że Natura –
czy to organiczna czy nieorganiczna – funkcjonuje jako wzajemnie powiązany,
harmonijny byt.
FORMALNE NAUKOWE KRYTERIA DLA „PRAWA
UNIWERSALNEGO”
Z wywodu tego możemy łatwo ustalić
fundamentalne teoretyczne kryteria, które prawo naturalne musi spełniać, ażeby
mogło być nazwane „Prawem Uniwersalnym”. Są to:
1. Prawo musi być prawdziwe dla materii
nieorganicznej i organicznej.
2. Prawo musi być przedstawione środkami
matematyki, np. jako równanie matematyczne, ponieważ wszystkie znane prawa
fizyczne są matematycznymi równaniami.
3. Prawo musi zostać empirycznie
zweryfikowane bez wyjątku przez wszystkie naturalne zjawiska.
4. Prawo musi integrować wszystkie znane
prawa fizyczne, inaczej mówiąc, muszą być one matematycznie wyprowadzone z tego
Prawa Uniwersalnego i muszą być ontologicznie przez nie objaśnione. W tym
przypadku, wszystkie znane prawa fizyczne są zastosowaniami matematycznymi
jednego Prawa Natury.
5. Alternatywnie, trzeba udowodnić, że
wszystkie znane fundamentalne stałe naturalne w fizyce, które dotyczą licznych
odmiennych praw fizycznych są powiązane ze sobą i mogą być wyprowadzone jedna z
drugiej. Będzie to potężny matematyczny i fizyczny dowód na jedność Natury
zgodnie z jednym Prawem Uniwersalnym, jako że wszystkie te stałe mogą być
eksperymentalnie zmierzone za pomocą równań matematycznych.
W ten sposób po raz pierwszy można
zintegrować grawitację z trzema pozostałymi fundamentalnymi siłami (patrz
niżej) i w końcu zunifikować fizykę. Aż do dzisiaj konwencjonalna fizyka, która
stwierdza to w modelu standardowym, nie potrafi połączyć grawitacji z trzema
innymi fundamentalnymi siłami. Jest to powszechnie wiadome pośród fizyków i
okoliczności te kompromitują całą strukturę tej naturalnej nauki. Fizyka nie
jest w stanie wyjaśnić jedności Natury. Fakt ten nie jest dobrze zrozumiany w
dzisiejszych czasach przez wszystkich ludzi, ponieważ jest to rozmyślnie
lekceważone, a nawet tuszowane przez wszystkich teoretyków.
Ujednolicenie fizyki było marzeniem wielu
czołowych fizyków, takich jak Einstein, który wprowadził pojęcie uniwersalnego
równania pola, znane również jako „Weltformel” (równanie światowe), albo
H.Weyl, który wierzył, że fizyka może być rozwinięta w uniwersalną teorię pola.
Idea ta była przekazywana w takich
współczesnych koncepcjach jak Teorie Wielkiej Unifikacji (GUT-y z ang. Grand
Unification Theory), teorie wszystkiego lub teorie strun, jednakże bez
jakiegokolwiek realnego sukcesu.
Jeśli takie prawo może być odkryte,
poprowadzi to automatycznie do zjednoczenia fizyki i wszystkich nauk naturalnych
w „Ogólną Teorię Nauki”.
Obecnie fizyka nie może być zunifikowana.
Grawitacja nie może być zintegrowana z pozostałymi trzema siłami w modelu
standardowym i w ogóle nie ma teorii grawitacji. Prawa grawitacji Newtona
opisują dokładnie ruch i siły grawitacyjne pomiędzy dwoma oddziałującymi
wzajemnie na siebie masami obiektów, ale nie dają nam wyjaśnienia na to, jak
grawitacja wywierana jest jako „działanie na odległość”, zwane również
„korelacją dalekiego zasięgu”, albo jaką rolę pełnią fotony w transmisji sił
grawitacyjnych, biorąc pod uwagę fakt, że grawitacja jest propagowana z
prędkością światła, która jest w rzeczywistości prędkością fotonów.
Jeśli to hipotetyczne „Prawo Uniwersalne”
jest również prawdziwe dla organizacji ludzkiego społeczeństwa i dla funkcjonowania
ludzkiego myślenia, wtedy możemy mówić o prawdziwie „Uniwersalnym Prawie”.
Odkrycie takiego prawa doprowadzi do zunifikowania wszystkich nauk we
wszechteorię ludzkiej wiedzy. Ta uniwersalna teoria będzie w swojej werbalnej
formie przedstawiona jako system kategoryczny (Arystoteles), bez zaprzeczeń,
innymi słowy będzie ona stosować formalistyczną zasadę wewnętrznej spójności.
Z metodologicznego punktu widzenia, nowa
Ogólna Teoria Nauki, oparta na Prawie Uniwersalnym, będzie zorganizowana jako aksjomatyka.
Potencjalna aksjomatyzacja wszystkich nauk będzie tym samym oparta na „Prawie
Uniwersalnym” albo jego definicji. Będzie to pierwszy i jedyny aksjomat,
z którego będą wyprowadzone wszystkie inne prawa, definicje i konkluzje w
logiczny i spójny sposób. Wszystkie te teoretyczne stwierdzenia będą później
potwierdzone w sposób eksperymentalny.
Są to idealne teoretyczne i formalistyczne
kryteria, które musi spełnić „Prawo Uniwersalne”. Nowa Ogólna Teoria Nauki
oparta na takim „Prawie Uniwersalnym” będzie zatem całkowicie matematyczna,
ponieważ samo Prawo jest matematycznego pochodzenia – musi być przedstawione
jako równanie matematyczne.
W tym przypadku wszystkie naturalne i
społeczne nauki mogą być w zasadzie przedstawione jako matematyczne systemy dla
ich konkretnych przedmiotów badań, tak jak fizyka dzisiaj w gruncie rzeczy jest
stosowaną matematyką dla fizycznego świata. Nauki ścisłe są zatem „dokładne”,
ponieważ przedstawione są jako równania matematyczne.
KRYZYS PODSTAW MATEMATYKI
(patrz Wikipedia: Grundlagenkrise der Mathematik)
To metodologiczne podejście musi rozwiązać
jeden fundamentalny teoretyczny problem, który dręczy współczesną teorię nauki.
Problem ten jest znany jako „Kryzys Podstaw matematyki”. Matematyka nie
może udowodnić swojej zasadności poprzez swoje własne środki. Jeśli matematyka
jest uniwersalnym narzędziem przedstawiania Natury we wszystkich ścisłych
dyscyplinach fizycznych, Kryzys Podstaw matematyki obejmuje wszystkie nauki
naturalne. Nauki społeczne nie utrzymują uniwersalnej zasadności, gdyż nie mogą
być wyrażone matematycznie. Dlatego też Kryzys Podstaw matematyki jest Kryzysem
Nauki.
Chociaż kryzys ten powinien być podstawową
wiedzą każdego naukowca bądź teoretyka, współcześni naukowcy są całkowicie
nieświadomi jego istnienia. Stąd ich zupełny agnostycyzm odnośnie istoty
Natury.
Ta ignorancja jest trudna do wyjaśnienia,
jako że dysputa o podstawach w matematyce, znana po niemiecku
jako Grundlagenstreit der Mathematik, zdominowała
nastroje europejskich matematyków podczas pierwszej połowy XX wieku. Obecna
ignorancja naukowców na temat tego kryzysu nauki wynika z faktu, że matematycy
nie byli jeszcze w stanie rozwiązać kryzysu podstaw matematyki i zamietli go
przy użyciu wielkiej miotły pod dywan totalnego zapomnienia.
Matematyka jest hermeneutyczną dyscypliną
i nie ma zewnętrznego przedmiotu badań. Wszystkie matematyczne koncepcje są
„obiektami myśli” (Gedankendinge). Jej prawdziwość nie może być
zweryfikowana w świecie zewnętrznym, jak ma to miejsce w przypadku praw
fizycznych. Matematyka może udowodnić swoją zasadność jedynie przez swoje
własne środki.
To trafne spostrzeżenie pojawiło się pod
koniec XIX wieku i było po raz pierwszy sformułowane jako teoretyczny program Hilberta w 1900 r. W
tym czasie, większość matematyków rozpoznała potrzebę ujednolicenia teorii
matematyki poprzez całkowitą jej aksjomatyzację. Nazwane to zostało formalizmem Hilberta. Hilbert osobiście włożył
wysiłek, żeby zaksjomatyzować geometrię na bazie kilku elementarnych koncepcji,
takich jak linia prosta, punkt itd., które
wprowadził w sposób a priori.
Częściowa aksjomatyzacja matematyki
zyskała rozpędu w pierwszych trzech dekadach XX wieku, do czasu, gdy austriacki
matematyk Gödel udowodnił w 1931 r. w jego słynnym twierdzeniu, że matematyka nie może
udowodnić swojej zasadności za pomocą aksjomatycznych środków. Wykazał w
nieodwołalny sposób, że za każdym razem, gdy formalistyczna zasada Hilberta
wewnętrznej spójności i braku zaprzeczeń jest zastosowana do systemu matematyki
– czy to geometrii czy algebry – prowadzi to nieuchronnie do podstawowej antynomii (paradoksu). Termin ten był po raz
pierwszy wprowadzony przez Russella, który zakwestionował teorię zbiorów Cantora, podstawę współczesnej
matematyki. Gödel wykazał logicznymi środkami, że każde aksjomatyczne podejście
w matematyce nieuchronnie prowadzi do dwóch przeciwnych, wykluczających się
wyników.
HIPOTEZA CONTINUUM
(patrz również: Hipoteza continuum)
Aż do dzisiaj, nikt nie był w stanie
obalić twierdzenia Gödla, które dodatkowo omówił w 1937 r. Dzięki temu
twierdzeniu rozpoczął się kryzys podstaw matematyki, który wciąż trwa, co
ucieleśnia to hipoteza continuum, niezależnie od faktu, że wszyscy matematycy
po Gödlu preferują go ignorować. Z drugiej jednak strony, matematyka wydaje się
przedstawiać prawidłowe wyniki, kiedy jest zastosowana do świata fizycznego w
postaci praw naturalnych.
Spostrzeżenie to prowadzi do jedynego
możliwego wniosku.
ODKRYCIE „PRAWA UNIWERSALNEGO”
Rozwiązanie hipotezy continuum i
wyeliminowanie kryzysu podstaw matematyki może być osiągnięte jedynie w
prawdziwym fizycznym świecie, a nie w hermeneutycznej, mentalnej przestrzeni
matematycznych koncepcji. Jest to jedyny możliwy „dowód istnienia”, który może
wyeliminować Kryzys Podstaw matematyki i obalić obecną antynomię pomiędzy jej
zasadnością w fizyce i jej niezdolnością udowodnienia tego samego we własnym
zakresie.
Nowa aksjomatyka, która wyłoni się z tego
intelektualnego przedsięwzięcia nie będzie dłużej czysto matematyczna, ale
będzie jednocześnie fizyczna i matematyczna. Taka aksjomatyka może jedynie być
oparta na odkryciu „Prawa Uniwersalnego”, to ostatnie będącym zarazem źródłem
fizyki i matematyki. W tym przypadku, „Prawo Uniwersalne” będzie pierwszym i
jedynym pierwotnym aksjomatem, z którego wszystkie naukowe terminy,
prawa naturalne i różne inne koncepcje w nauce będą aksjomatycznie, tj. spójnie
i bez jakichkolwiek wewnętrznych zaprzeczeń, wyprowadzone. Taka aksjomatyka zakorzeniona jest w
doświadczeniu i będzie potwierdzona przez wszystkie naturalne zjawiska bez
wyjątku. Aksjomatyka ta będzie podstawą Ogólnej Teorii Nauki, którą autor opracował
po odkryciu Uniwersalnego Prawa Natury w 1994 r.
MATERIAŁ ŹRÓDŁOWY
1. Dr. Georgi Stankov, Munich, Germany
2. Tipler, PA. Physics for Scientists and Engineers,1991, New York, Worth Publishers, Inc.
3. Feynman, RP. The Feynman Lectures on Physics, 1963, California Institute of Technology.
4. Peebles, PJE. Principles of Physical Cosmology, 1993, Princeton, Princeton University Press.
5. Berne, RM & Levy MN, Physiology, St. Louis, Mosby-Year Book, Inc.
6. Bourbaki, N. Elements of the History of Mathematics, 1994, Heidelberg, Springer Verlag.
7. Davis, P. Superstrings. A Theory of Everything?, 1988, Cambridge, Cambridge University Press.
8. Weyl, H. Philosophie der Mathematik und Naturwissenschaft, 1990, München, Oldenbourg Verlag.
9. Barrow, JD. Theories of Everything. The Quest for Ultimate Explanation, 1991, Oxford, Oxford University Press.
10. Stankov, G. Das Universalgesetz. Band I: Vom Universalgesetz zur Allgemeinen Theorie der Physik und Wissenschaft,1997, Plovidiv, München, Stankov’s Universal Law Press.
11. Stankov, G. The Universal Law. Vol.II: The General Theory of Physics and Cosmology, 1999, Stankov’s Universal Law Press, Internet Publishing 2000.
12. Stankov, G. The General Theory of Biological Regulation. The Universal Law in Bio-Science and Medicine, Vol.III, 1999, Stankov’s Universal Law Press, Internet Publishing 2000.