Koncepcja Czaso-Przestrzeni w Fizyce Klasycznej

Georgi Aleksandrow Stankow, 24 Maja, 2017


Tak jak matematyce, fizyce nie udało się zdefiniować pierwotnego pojęcia czaso-przestrzeni w kategoriach wiedzy. Ten najważniejszy błąd był kontynuowany we wszystkie kolejnych ideach, które opracowała ta dyscyplina do tej pory. Metodą definicji czaso-przestrzeni w fizyce jest geometria. Zaczyna się od przestrzeni euklidesowej mechaniki klasycznej.

Zastąpienie prawdziwej czaso-przestrzeni za pomocą tej abstrakcyjnej geometrycznej przestrzeni wymusiło wprowadzenie przez Newtona dwóch założeń a priori o przestrzeni i czasie, które od tego czasu nie były poważnie zakwestionowane. W przeciwnym wypadku, nie bylibyśmy świadkami równoległego istnienia mechaniki klasycznej i teorii względności. Jeśli teoria względności Einsteina byłaby pełną korektą mechaniki newtonowskiej, ta ostatnia już nie istniałaby.

W nowej Aksjomatyce, integrujemy wszystkie częściowe dyscypliny w jeden spójny aksjomatyczny system fizyki oraz matematyki i tym samym eliminujemy je jako oddzielne obszary wiedzy naukowej.

Nie ma wątpliwości, że nie możemy opracować żadnej naukowej koncepcji o świecie fizycznym bez ustanowienia pierwotnej idei o przestrzeni i czasie. Podstawowe pojęcie przestrzeni i czasu Newtona udokumentowane jest w jego Zasadach Matematycznych:

Przestrzeń absolutna, w swojej naturze własnej, bez odniesienia do niczego zewnętrznego, pozostaje podobna i nieruchoma. Przestrzeń Relatywna jest pewnym ruchomym wymiarem albo miarą absolutnych przestrzeni; którą nasze zmysły określają, poprzez jej położenie względem ciał; i która jest powszechnie brana za nieruchomą przestrzeń… A więc zamiast absolutnych miejsc i ruchów, używamy relatywnych; i to bez żadnych niedogodności w powszechnych sprawach; ale w Filozoficznych rozważaniach powinniśmy oddzielić od naszych zmysłów i rozważyć rzeczy jako takie, odrębnie od tego, co jest jedynie ich zmysłową miarą. Może tak być, że nikt nie jest tak naprawdę w stanie spoczynku, względem którego miejsca i ruchy innych mogą być odnoszone.”

Absolutny, Prawdziwy, i Matematyczny Czas, jako taki, ze swojej własnej natury płynie równomiernie bez odniesienia do niczego zewnętrznego, i inną nazwą określany jest jako Trwanie: Relatywny, Oczywisty, i Powszechny Czas jest pewną zmysłową i zewnętrzną (czy to dokładną czy nierównomierną) miarą Czasu Trwania środkami ruchu, która jest powszechnie używana zamiast Prawdziwego Czasu; taką jak Godzina, Dzień, Miesiąc, Rok… Wszystkie ruchy mogą być przyspieszone lub opóźnione, ale Prawdziwy, lub równomierny progres Czasu Absolutnego nie podlega zmianie.

Z: I. Newton, Matematyczne zasady filozofii naturalnej; przetłumaczone z łaciny przez A. Motte, London, 1729.

Zatem przestrzeń euklidesowa jest abstrakcyjnym referencyjnym surogatem „przestrzeni absolutnej”, względem którego wszystkie inne ruchy fizyczne porównane są poprzez metodę geometrii zgodnie z zasadą cyrkularnego argumentu. Jest to pierwotna inercjalna rama odniesienia wszystkich ram odniesienia, w której prawo bezwładności Newtona (1. zasada) jest prawdziwe. Prawo to jest abstrakcyjnym tautologicznych stwierdzeniem w obrębie geometrii i nie może być zastosowane do żadnego prawdziwego układu odniesienia – dla przykładu, do systemu grawitacyjnego, który jest zawsze w rotacji (prawa Keplera) i wykazuje dośrodkowe przyspieszenie.

Powodem tego jest to, że przestrzeń euklidesowa nie ma nic wspólnego z prawdziwą czaso-przestrzenią. Mechanika klasyczna, która oparta jest na tej sztucznej przestrzeni, nie zawiera żadnej wiedzy o właściwościach czaso-przestrzeni, jak definiowane są na początku nowej Aksjomatyki Prawa Uniwersalnego.

Według Newtona, czaso-przestrzeń jest „absolutna, pusta, inercjalna”, tj. wolna od sił, i może być wyrażona w terminach linii prostych. Właściwości te podsumowane są w jego zasadzie bezwładności postulującej nieruchomość (spoczynek) albo ruch prostolinijny (przesunięcie) z jednostajną prędkością (a = 0) dla wszystkich obiektów, na które nie jest wywierana żadna siła. W tej geometrycznej przestrzeni „czas absolutny nie podlega żadnej zmianie”: f = 1/t = const = 1.

W nowej Aksjomatyce udowodniłem, że geometryczna przestrzeń może być zbudowana dopiero po tym, jak zatrzymamy czas w obrębie matematyki w sposób a priori. Prawo bezwładności stoi, jednakże, w oczywistej sprzeczności z zasadą drugą i trzecią Newtona, oraz prawem powszechnego ciążenia opisującym siły grawitacyjne jako pochodzenie przyspieszenia. Podczas gdy pierwsza zasada jest matematyczną fikcją, pozostałe prawa mechaniki klasycznej określają rzeczywistość: nie ma miejsca w prawdziwej czaso-przestrzeni (we Wszechświecie), gdzie nie są wywierane żadne grawitacyjne lub inne siły – dla przykładu, zawsze obserwujemy rotacje ciał niebieskich (prawa Keplera). Jako że każda rotacja posiada przyspieszenie a > 0, prawo inercji nie jest zasadne dla rotacji, które są jedynymi ruchami w czaso-przestrzeni.

Ten paradoks mechaniki klasycznej usprawiedliwia opinię Maxa Borna o kardynalnej porażce Newtona:

Mamy tutaj wyraźny przypadek, w którym idee nieprzeanalizowanej świadomości zastosowane są bez refleksji do obiektywnego świata.” (1)

Od tamtego czasu, spostrzeżenie to może utrzymywać wszechobecną zasadność dla sposobu myślenia wszystkich fizyków.

Pytaniem jest to, dlaczego fizyka trzyma się prawa inercji, jeśli jest to wyraźnie błędna i abstrakcyjna idea (idio) bez żadnej fizycznej korelacji, dla przykładu, dlaczego nie została obalona przez Einsteina w jego teorii względności? Wyjaśnienie tego zaniedbania przedstawione jest ponownie przez Maxa Borna:

W spojrzeniu Newtona, występowanie sił inercyjnych w przyspieszonych systemach udowadnia istnienie przestrzeni absolutnej, albo raczej, preferowanej pozycji systemów inercyjnych. Siły inercyjne mogą być widziane szczególnie wyraźnie w referencyjnych systemach rotacyjnych w postaci sił odśrodkowych. To właśnie z nich Newton czerpał główne poparcie dla swojej doktryny przestrzeni absolutnej.” (2)

Ten podstawowy paradygmat za prawem bezwładności jest raczej trywialny: jeśli obracające się ciało poruszałoby się wolne od siły w pustej przestrzeni, zachowałoby swoją jednostajną prędkość obwodową wyrażoną jako linia prosta (wektor) na zawsze. Ta własność obiektów, zwana „inercją”, uważana jest za zdolność a priori, która jest wrodzona materii.

Idea ta natychmiast wywołuje kolejny zasadniczy sprzeciw:

Prawo bezwładności (lub trwałość) w żadnym razie nie jest tak oczywiste jak moglibyśmy przypuszczać na podstawie jego prostego wyrażenia. W naszym doświadczeniu nie znamy ciał, które są faktycznie wyizolowane od wszystkich zewnętrznych wpływów: i, jeśli użyjemy naszej wyobraźni w wyobrażeniu sobie jak one podróżują po swoich samotnych prostoliniowych torach ze stałą prędkością poprzez astronomiczną przestrzeń, jesteśmy od razu skonfrontowani z problemem absolutnie prostych linii w przestrzeni w stanie absolutnego spoczynku…” (3)

Przypomnijmy sobie, że istnienie prostych równoległych linii nie zostało udowodnione w geometrii (sprawdź postulat Euklidesa). Jako że czaso-przestrzeń jest zamknięta, wszystkie jej podzbiory przejawiają tą własność i wykonują rotacje, które mogą być opisane jako zamknięte geometryczne figury, takie jak obwód/okrąg (zamknięta [przestrzeń-1d]) albo sferyczna powierzchnia (zamknięta [przestrzeń-2d]). Jest to podstawowa zasada nowej Aksjomatyki za pomocą której, w szczególności, mechanika kwantowa może być zintegrowana po raz pierwszy z mechaniką klasyczną.

Ponadto, każda rotacja jest systemem czaso-przestrzennym, który może być określony w kategoriach siły, przyspieszenia (pola elektrycznego), albo jakiejkolwiek innej abstrakcyjnej wielkości czaso-przestrzeni = energii. Jest to kolejne podstawowe stwierdzenie nowej Aksjomatyki, które udowodniłem dla wszystkich poziomów czaso-przestrzeni, które zostały opisane przez fizykę do tej pory.

Fakt ten jest odzwierciedlony w geometrii Łobaczewskiego (znanej również jako geometria hiperboliczna lub nieeuklidesowa), która redukuje przestrzeń euklidesową do częściowego rozwiązania geometrycznego.

Z tej analizy koncepcji czaso-przestrzennej mechaniki klasycznej, możemy wywnioskować, że:

1. Wprowadzenie przez Newtona przestrzeni euklidesowej dla prawdziwej czaso-przestrzeni jest początkowym błędem mechaniki klasycznej. Właściwościami tej geometrycznej przestrzeni są:

a) pustość (brak siły, brak przyspieszenia);

b) jednorodność;

c) istnienie prostych torów (linii);

d) absolutność przestrzeni i czasu – brak zmiany rozmiarów przestrzeni i czasu (nieruchomość albo przesunięcie).

2. Te właściwości przestrzeni euklidesowej ucieleśnione są w prawie bezwładności, które jest błędną abstrakcyjną ideą bez żadnej fizycznej korelacji. Prawo to tworzy podstawową antynomię z pozostałymi prawami mechaniki, które określają prawdziwe siły, przyspieszenia i rotacje.

3. Podczas gdy absolutność przestrzeni i czasu w mechanice klasycznej odrzucona jest przez teorię względności (patrz następne publikacje), jednorodność czaso-przestrzeni, która jest milcząco akceptowana przez tą samą teorię, odrzucona jest przez mechanikę kwantową.

4. Jednakże, dyscypliny te nie czynią żadnego wysiłku, żeby zdefiniować właściwości pierwotnego terminu czaso-przestrzeni w kategoriach wiedzy. Z tego powodu, mechanika klasyczna nadal istnieje jako oddzielna dyscyplina, aczkolwiek ta podstawowa antynomia fizyki pojawia się w zakamuflowanej formie w problemie wartości początkowej (deterministyczne podejście mechaniki klasycznej) kontra zasada nieoznaczoności Heisenberga mechaniki kwantowej (intuicyjne pojęcie transcendencji czaso-przestrzeni, patrz Tom II, rozdział 7.3, s. 315).

Ta linia argumentacyjna będzie stosowana w następnych publikacjach omawiających dalsze błędy i zaprzeczenia w koncepcji czaso-przestrzeni fizyki konwencjonalnej.

Przypisy:

1. M. Born, Teoria Względności Einsteina, Dover Publ., New York, 1965, ss. 57-58.

2. M. Born, s. 78.

3. M. Born, ss. 29-30.